مشاور خانواده و مذهبی

ساخت وبلاگ
پی نوشت ها:(1) محمد تقى مصباح یزدى، حقوق و سیاسى (جزوه پلى کپى)، ج 2، ص. 2100(2) «وَ لا تَنْکِحُوا الْمُشْرِکاتِ حَتَّى یُؤْمِنَّ... وَ لا تُنْکِحُوا الْمُشْرِکِینَ حَتَّى یُؤْمِنُوا»، (بقره (2)، آیه 221).(3) شاید به همین دلیل است که خداوند متعال، هم به مردان و هم به زنان دستور مى دهد که هر کدام به آنچه که به او داده شده قانع باشد و آرزوى داشتن آنچه را که دیگرى دارد در سر نپروراند. (نساء (4)، آیه 32).(4) «وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِى عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ»، (بقره (2)، آیه 228).(5) ر. ک: درسنامه فلسفه حقوق، صص 191-. 188 مشاور خانواده و مذهبی...
ما را در سایت مشاور خانواده و مذهبی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mohamadsalario بازدید : 194 تاريخ : دوشنبه 25 بهمن 1400 ساعت: 5:41

ملاصدرا دربارة تعریف مابعدالطبیعه و چگونگی شناخت موضوع آن سخنی دارد که از ویژگی‌های ممتاز فلسفة اوست. او که در فلسفه‌اش، هم با موجود سر و کار دارد و هم با وجود و گذر از موجود به وجود در خود فلسفه‌اش واقع می‌شود، به‌هیچ‌وجه شناخت وجود را صرفاً شهود عرفانی آن نمی‌داند. او نظریه و شیوه ای به ما می‌دهد که بینش شهودی واقعیت را با روش قیاسی در بر می‌گیرد. سخن او در شناخت وجود از طریق تحلیلات عقلی در بادی نظر، ممکن است خیلی جسورانه و عجیب باشد، چرا که سخن ابن‌سینا و فارابی را دربارة عرضیّت وجود نمی‌پذیرد و ادّعا می‌‌‌‌‌کند که واقعیّتی که مدلول و مصداق قضیّة "انسان موجود" است، کاملاً با مدلول قضایای دیگر فرق دارد. از نظر او، موضوع واقعی، حقیقتِ وجود است که با مفهوم موجود از آن حکایت می‌‌کنیم و تمام ماهیّات، اعراضی بیش نیستند که این واقعیّت واحد را به صورت اشیای بی‌شمار مقیّد می‌کنند. شهود این واقعیّت هنگامی امکان پذیر است که در انسان آگاهی کاملاً متفاوتی بیدار شود که جهان را با چنین وضعی درک کند. او با قول به اتحاد عالم و معلوم موفّق به اثبات اصلی می‌‌‌شود که در بحث رابطة ذهن و عین و از بین رفتن جدایی و تمایز میان فاعل شناسا و متعلَّق شناسا نقش بسیار مؤثّری ایفا می‌کند. بحث درباره این حقیقت، مشخّص کردن ریشه‌های آن و بیان اینکه ملاصدرا در این باب رویکردی ویژه دارد، هدف اصلی سخن ماست.برچسب‌ها: تعریف ملاصدرا از مابعدالطبیعه مشاور خانواده و مذهبی...
ما را در سایت مشاور خانواده و مذهبی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mohamadsalario بازدید : 203 تاريخ : شنبه 16 بهمن 1400 ساعت: 18:12

باغ فدک که هدیه‌ی پیامبر به حضرت زهرا بود طبق نقل تاریخ تمام سود و بهره‌ی آن به دست فقرا و در راه آسایش و رفاه آنان خرج می‌شد. و خودش با وجود ثروت فراوان شوهرش، حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) با رنج و سختی زندگی می‌کردند تا مردم در رفاه و آسایش باشند. کجای عالَم چنین زنی را سراغ دارید؟ کدام زن ۱۸ ساله‌ای را سراغ دارید که برای مردم چنین از خودگذشتگی هایی کند؟گذشته‌ی از همه‌ی اینها که در نقل‌های تاریخ از این دسته موارد پُر است، تفکری است که حضرت زهرا (سلام الله علیها) بنای آن را نهاد و تا دنیا دنیاست، وجود خواهد داشت و راه و رسم سعادت بشری را رقم زده است.شاید یکی از مهم ترین خدمات حضرت زهرا به بشریت معرفی یک زوج الگو به بشریت برای تحکیم بنیان جامعه یعنی خانواده است.امروز حضرت زهرا (س) به عنوان الگویی برای زنان در خصوص زیر بار ظلم نرفتن، صداقت و درستی، مادر بودن، اخلاق حسنه و عدم تجاوز به حقوق دیگران و …. است. درباره نقش حضرت زهرا به عنوان مادر نمونه همین بس که اگر تمام زنان فاطمه زهرا را الگوی رفتار  خود در خانواده و جامعه قرار می دادند امروز بشریت هیچ مشکلی نداشت.هرکس در زندگى خود، اسوه و پیشوایى دارد که سعى مى کند خود را به او نزدیک سازد و پرتوى از صفات او را در درون جان خود ببیند.به تعبیر دیگر، در درون دل انسان جایى براى اسوه ها و قهرمانها است؛ و به همین دلیل تمام ملّت‌هاى جهان در تاریخ خود به قهرمانان واقعى و گاه پندارى متوسّل مى‌شوند و بخشى از فرهنگ و تاریخ خود را بر اساس وجود آنها بنا مى کنند، در مجالس خود از آنها سخن مى گویند و آنها را مى ستایند و سعى مى کنند خود را از نظر صفات و روحیّات به آنها نزدیک سازند. آنها که درباره خدمات حضرت زهرا به بشریت می گویند الگویی ک مشاور خانواده و مذهبی...
ما را در سایت مشاور خانواده و مذهبی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mohamadsalario بازدید : 384 تاريخ : شنبه 16 بهمن 1400 ساعت: 18:12

هفتم: بدان‌که در راه حق و سلوک این طریق، اگر به جایی رسیده‌ام، به برکت بیداری شب‌ها و مراقبت در امور مستحب و ترک مکروهات بوده است، ولی اصل و روح همه این اعمال، خدمت به ذراری ارجمند رسول‌اکرم(صلی الله علیه و آله) است.هشتم: عمده نظر در دو مطلب است: یکی غذای حلال، دوم توجه در نماز و اصلاح آن. اگر این دو درست باشد، باقی درست است. عمده همّ حقیر، اصلاح قلب است و ذکر «یا حی و یا قیوم» سحرگاه برای همین است.نهم: بین‌الطلوعین را به چهار قسمت تقسیم کنید: یکی اذکار و تسبیح، دیگر ادعیه، سوم قرائت قرآن و بالاخره فکری در اعمال روز گذشته. اگر موفق به طاعتی بوده‌اید، شکری کنید؛ و اگر خدای نکرده ابتلا به معصیتی یافته‌اید، استغفار کنید.دهم: دیگر آن‌که هر روز صدقه دهید، ولو به وجه مختصر. شب‌ها قدری در بی‌اعتباری دنیا و انقلاب آن فکر نمایید و ملاحظه کنید که دنیا با اهل دنیا چگونه سلوک می‌کند.یازدهم: در مورد ذکر، در آغاز چند صلوات فرستاده و دل را حاضر کنید و بعد مشغول ذکر شوید.دوازدهم: برای توفیق تهجد و گشایش در کار؛ هر صبح از تلاوت قرآن مجید مخصوصاً یس غفلت منما.سیزدهم: حرارتی که بر اثر مصاحبت با مردان بد و شرور در مزاج آدمی پدید می‌آید، جز به‌وسیله سردی و برودت مصاحبت با نیکان و مردم صالح زایل نمی‌گردد.چهاردهم: بزرگان خیلی بر احتراز از مجالست با منکرین تأکید دارند و گفته‌اند ضرری که یک وسوسه به وجود می‌آورد، در طول سال‌های دراز ممکن نیست بتوان آن را رفع کرد.                                  &nb مشاور خانواده و مذهبی...
ما را در سایت مشاور خانواده و مذهبی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mohamadsalario بازدید : 223 تاريخ : شنبه 16 بهمن 1400 ساعت: 18:12